Programma
Basiscursus klassieke schildertechniek: Je schildert een Rembrandtesk portret of landschap en bestudeert hoe je met behulp van textuur, clair obscure en atmosferisch perspectief volume en ruimte kunt suggereren en een dramatisch effect kunt bereiken. Vervolgens schilder je (een detail uit) een Rubensiaans naakt, waarbij je onderzoekt hoe je de textuur van de menselijke huid kunt benaderen. Je krijgt huiswerkopdrachten om je tekenvaardigheid te trainen en oefenen dit ook tijdens de lessen.
Oude schildertechniek
Schilders uit de 17e eeuw verdunden hun olieverf niet met terpentijn maar voegden krijt en geklaarde eiwit toe en brachten de verf aan over een oil-out. Kennis over deze klassieke schildermethode is in de 19e eeuw verloren gegaan. Dankzij materiaaltechnisch onderzoek naar verflagen van oude schilderijen is deze waardevolle informatie in de restauratieateliers van musea weer aan het licht gekomen. De Amerikaan Louis R. Velasquez vertaalde de wetenschappelijke resultaten naar de schilderpraktijk.
Bij het glaceren leg je de verf in dunne transparante kleurlagen over elkaar. Dit geeft heldere sprankelende kleuren doordat het licht door de kleurlagen heen schijnt, net als bij een glas in loodraam. Bij de impastotechniek smeer je de verf veel dikker (pasteus) uit, waardoor reliƫf ontstaat (textuur). Rembrandt combineerde beide methodes: glacis in de schaduw, impasto voor de lichte partijen. Hierdoor lopen zijn donkere partijen nooit dicht, in het donker is van alles te zien. De lichte partijen komen naar je toe.
Locatie: Atelier Knockart, Vianen
Zes maandagavonden 19:30-22:00 uur, elke 14 dagen vanaf 18 januari 2016