Binnenkort wordt Mandela 90 jaar. Tijd voor een geschilderde hommage, vond Peter Engels. Nelson Mandela werd veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf, maar kwam na 27 jaar op Robbeneiland te hebben doorgebracht vrij. Hij is jurist, Apartheidsstrijder, ex-president en Nobelprijswinnaar. Kunstenaar Peter Engels wilde vooral de karakterkop van Mandela schilderen.
Mandela is ‘schildergeniek′
Kunstenaar Peter Engels schildert portretten van bekende karakterkoppen. Nelson mandela stond al lang op het lijstje. Maar nu is het er eindelijk van gekomen. Peter Engels: 'Nelson Mandela heeft ondanks zijn respectabele leeftijd een levendig uiterlijk. Weliswaar doorgroefd en getekend door zijn woelige leven, maar met een guitige blik. De lichtjes in zijn ogen fonkelen. Zijn glimlach is warm en aanstekelijk. Hij straalt charisma uit.'
'Men vraagt me soms of het moeilijker is om iemand van een ander ras te schilderen, vooral in de sepia-tinten die ik gebruik. Het blijft sowieso moeilijk een echt gelijkend portret te schilderen. Daarbij komt dat ik uitsluitend met het mes schilder en dus geen verfstreken maar vlakken schilder. Van dichtbij lijkt ook dit portret van Mandela erg abstract. Maar vanop 4 meter afstand krijg je een totaaloverzicht dat verbazend sprekend is. Deze Mandela is niet anders dan een Europeaan of Aziaat te schilderen. Ik portretteerde de Tibetaanse Dalai Lama, de Balinese Ni Pollok (vrouw en muze van de Belgische schilder Le Majeur), de Indische Gandhi,... Voor mij is er geen verschil. Met mijn kleurgebruik zie je niet meteen de kleur van de huid. En toch kan je de rassen meteen herkennen. Portretten schilderen is in de eerste plaats een kwestie van observeren. Elk ras heeft zijn typische fysionomie.'
'Wist je trouwens dat Mandela op zijn 80ste voor de derde maal trouwde?' lacht Peter Engels. 'Zijn derde echtgenote is de 28 jaar jongere weduwe van de voormalige president van Mozambique. Zij vestigde daarmee het record om als eerste vrouw getrouwd te zijn geweest met twee presidenten.'
30 jaar ervaring
Peter Engels schildert al meer dan 30 jaar. Zijn vader, Marcel Engels, was landschapsschilder en tot aan diens dood leek ook het overgrote oeuvre van Peter Engels te bestaan uit landschappen, weliswaar tropische en exotische zichten. Ooit schilderde hij een reeks van Key West huizen, golfterreinen, vuurtorens, stranden en zeiljachten. Die schilderijen zijn uitgewaaierd naar alle uithoeken van de wereld. Gedurende verschillende jaren exposeerde hij niet meer. De tentoonstellingsreeks (tot acht expo's per jaar) viel helemaal stil. Een paar jaar geleden is hij zich in alle stilte gaan wijden aan zijn echte passie, de portretten.
Pas in het voorjaar van 2007 exposeerde hij opnieuw met deze collectie schitterende portretten die meteen opvielen door hun creatieve invalshoek, de positionering, de grote formaten en de treffende gelijkenis, zodat zijn werk ruime aandacht trok van de media.
In juli 2007 trok Peter Engels naar Italië waar hij het laatste portret van de wereldberoemde tenor Luciano Pavarotti schilderde die in september 2007 overleed.
Zelf noemt hij zijn schilderijen 'Vintage Portretten' omdat het meestal gezichten van iconen uit de zestiger en zeventiger jaren zijn. De 'vintage' wordt nog versterkt door de sepiatinten waarin hij ze schildert. Hierover zegt Peter Engels: 'Van op afstand lijkt het Nelson Mandela inderdaad zwart-wit. Maar als je vlakbij naar de streken van het mes kijkt, zie je duidelijk ook groen en rood en blauw.' Zo dicht bij het doek onderscheid je ook de 3-dimensionaliteit, de verf die met het mes dik op het doek werd aangebracht.'
Peter Engels schildert niet alleen de louter fysieke kenmerken, hij slaagt erin het karakter, het hart en de ziel van Mandela te capteren. Ook de positie op het doek en de uitsnit van het hoofd is vernieuwend en bijzonder vindingrijk. Zelf zegt Peter Engels daarover: ‘Net zoals bij al mijn portretten schilderde ik van Mandela een close up van zijn gelaat. Geen statisch portret, maar een levendige blik in de ogen. Ik wil meer dan wat ook het karakter weergeven. Men moet diep in Mandela′s ogen kunnen zien hoe deze mens vanbinnen is.′
Internationale klasse
‘Ik wil mijn werk uiteraard graag tentoonstellen. Want dat genereert erkenning. Iedereen krijgt graag erkenning voor zijn werk. Ik schilder in de eerste plaats omdat ik het niet laten kan. Maar als bezoekers, galerijhouders, verzamelaars en kunstgoeroes dan nog zeggen dat het waardevol is, dan heb je de moed om ‘full throttle′ door te gaan, lacht Peter Engels.
Met deze reeks 'Vintage Portretten' moet Peter Engels heel knappe tentoonstellingen kunnen houden in de mooiste gerenommeerde galerijen in binnen- én buitenland. Want dit oeuvre heeft een zeldzame internationale allure, een museale kwaliteit en een eigentijdse look. En deze recente Mandela is daarvan zeker een topwerk uit de collectie.
‘De wereld is abstract een beetje beu,′ zegt Engels. ‘We hebben lang genoeg de grenzen van de kunst verkend. Zo lang zelfs dat kunst dood verklaard werd door de grootste kunstenaars. Het is opnieuw tijd voor de essentie van kunst: kunde. Net zoals bij andere disciplines, zijn kunde en know-how belangrijk. Net zoals een muzikant zijn instrument op virtuose wijze kan bespelen, een architect degelijke gebouwen ontwerpt en een chirurg zijn patient met kennis van zaken opereert, zo moet ook een kunstenaar een meester zijn in zijn vak. Degelijke muzikanten, architecten en artsen prutsen niet. Kunstenaars ook niet.
We zien tegenwoordig de grote affiches van het SMAK. ‘Kan kunst met ketchup?′. We vroegen het aan Peter Engels. ‘Het kan zeer leuk zijn te spetteren met kleur,′ zegt hij. ‘Lekker kliederen heeft iets kinderlijks. Heel bevrijdend en stimulerend. Maar of het kunst is, is maar zeer de vraag. Waar is immers het element ‘kunde′? Laat het me cru stellen: ‘kunst met ketchup′ verschilt in niets van ‘kunst met peren′.′
Het oeuvre van Peter Engels komt ideaal tot zijn recht in grote, strakke ruimten. ‘Verlichting is superbelangrijk,′ zegt Peter Engels. ‘Ik zal je een tip geven. Een schilderij moet je verlichten met een richtbare halogeenspot die slechts een gedeelte van het werk verlicht. Ook dit portret van Nelson Mandela mag je niet helemaal uitlichten. Te veel licht vermoordt een portret. Richt het licht op het helderste gedeelte van het gelaat, daar waar ik het licht schilderde. Dan krijg je een bijna magisch effect.
Dit portret van Nelson Mandela (200 cm x 100 cm) is een uniek kunststuk. Dat geldt trouwens voor het hele oeuvre van Peter Engels. Het heeft internationale klasse en dat zal in de toekomst blijken.
Dienst.nl maakt gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent.
X SLUITEN
Dienst.nl is niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade die voortkomt uit geplaatste advertenties en/of reacties
Voorwaarden
| Sitemap
| Linkpartners
|
Rijksoverheid: Dienstverlening aan huis
Copyright 2004 - 2024 Dienst.nl - Eerste & grootste specifieke diensten en klussen advertentiesite Dienst.nl | KvK: 60112077 | BTW: NL126170526B01